شبکه های اجتماعی و آسیب های سیاسی و روانی

جنگ نرم، به دلیل ماهیت خود و عدم نیاز به ابزارهای فیزیکی، به دنبال آن است که در مسافت های دورتری از مراکز طراحی کننده، به اجرا درآید. جهانی و فرامرزی بودن فضای سایبر، امکان های موردنیاز را به آسانی در اختیار طراحان جنگ نرم قرار می دهد و با فراهم شدن بسترهای فکری- فرهنگی اهداف موردنظر، از سوی جریان های درون جامعه هدف دنبال می شود.


میسر بودن ارتباط دو طرفه نیز ابزارهای عملیاتی را در خدمت طراحان و رهبران مراکز موردنظر درمی آورد و در موقعیت های حساس که امکان حضور و هدایت مستقیم میدانی حوادث، از براندازان سلب می شود؛ عناصر حاضر در صحنه نقش رسانه ای عملیات را بازی می کنند. از سوی دیگر، جنگ نرم به عناصر و سربازان میدانی نیاز دارد که از جنس مخاطبان جامعه هدف باشند. این عناصر، باید برای خود هویتی خاص قایل باشند تا بتوانند هدایت روند درگیری را برعهده گیرند و در شرایط کنونی، امکان دسترسی به فضای مجازی به دلیل در اختیار گذاشتن لحظه ای حجم وسیعی از اخبار، اطلاعات و تسهیل ارتباط، چنین هویت کاذبی را به راحتی در میان بخشی از صحنه گردانان حوادث ایجاد می کند. نبود بسیاری قیود و محدودیت ها که برای سایر اقسام رسانه ای وجود دارد، در محیط مجازی، گستره فعالیت در این فضا را برای اهداف و انگیزه های امنیتی و سیاسی در جنگ نرم افزایش می دهد. مجموعه این شرایط است که امروزه، هوس بهره گیری از این فضا را برای غلبه بر دیگر ملت ها، در میان مراکز قدرت جهانی ایجاد می کند. حوادث چند ماه اخیر ایران را باید میدان آزمون برای کاربرد فضای مجازی در عملیات روانی و جنگ نرم دانست. وبلاگ، فیس بوک، توئیتر، فرند فیدز و بالاترین، از جمله سایت هایی هستند که قابلیت شبکه سازی وسیعی در اینترنت ایجاد کرده اند. در برخی مواقع، این شبکه ها به عنوان سربازان جدید جنگ نرم دول غربی، اقدامات خود را به فضای وقایع جامعه نیز تسری داده و هماهنگی و سازماندهی بسیاری تجمع های سیاسی و اعتراضی را بر ضد دولت هدف، برعهده می گیرند. حوادث پس از انتخابات سال 1388، به روشنی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در جنگ نرم غرب با ایران را نشان داد.
ادامه مطلب ...

هدف جنگ نرم...

 صادق‌الحسینی: هدف "جنگ نرم " دشمن سلب اراده و بی‌هویتی مقاومت است خبرگزاری فارس:یک تحلیل گر مسائل منطقه با بیان اینکه دشمن پس ازناکامی در جنگ سخت شیوه خود را به جنگ نرم تغییر داده است، تاکید کرد که هدف جنگ نرم بی‌هویت کردن ملت‌های منطقه و بی‌اثر کردن مقاومت است.  
 
به گزارش فارس، محمد صادق‎الحسینی در مقاله‌ای به تغییر راهبرد دشمنان مقاومت منطقه‌ای از جنگ سخت به جنگ نرم اشاره کرد و هدف نهایی آن را سلب اراده مقاومت اعلام کرد.
صادق الحسینی نوشت: اصطلاح جنگ نرم در سال اخیر بسیار به کار برده شده و به حق این موضوع یکی از مسائلی بود که فضا را پر کرده بود. مفهوم جنگ نرم به اختصار استفاده از ابزار و شیوه‌ای از درگیری با دشمن است که در آن ابراز سخت استفاده نمی‌شود و بر خلاف جنگ سخت کاملا مستقیم نیست.
ادامه مطلب ...

جنگ نرم در فضای سایبری

این روزها سخن از جنگ نرم بسیار شنیده می شود.در مطبوعات،رسانه ها،مدارس و دانشگاه ها همه جا سخن از جنگ نرم است.اما سوال اصلی اینجاست که جنگ نرم چیست؟از سوی چه کسانی تهیه و طراحی شده و هدف آن چه می باشد؟

مفهوم جنگ نرم Soft Warfare در برابر مفهوم جنگ سخت Hard Warfare مورد استفاده واقع می شود .اگر در جنگ سخت از ابزار های قدرت سازی مانند ارتش،نیروهای مسلح،واحدهای زرهی و ....برای تصرف خاک،منابع طبیعی و یا سرنگونی یک نظام سیاسی استفاده می شود، مفهوم جنگ نرم با قدرت نرم و ابزارهای قدرت ساز نرم قابل تفسیر است.مفهوم جنگ نرم بر اساس مولفه های قدرت سخت شکل نگرفت.بلکه مولود ساختار و چارچوبی دیگر بود که در ادبیات سیاسی جهان به قدرت نرم مشهور است.ژوزف نای استاد مطرح علوم سیاسی  بزرگترین نظریه پرداز جنگ نرم است.

ادامه مطلب ...

نقش ولایت فقیه در جنگ نرم و بحرانها

ولایت فقیه در جنگ نرم و بحرانها نقش اصلی را ایفا می کند
نظام جمهوری اسلامی ایران قبل و بعد از انقلاب با مدیریت رهبر توانسته بر توطئه و جنگ نرم دشمن غلبه کند و نقش اصلی در این بحران ها در حوزه مدیریت رهبری است.
دشمنان این نظام در هر دو جبهه نرم و فتنه شکست خوردند.
با مدیریت بحران ها و فتنه ها، امروز صدای شکسته شدن استخوان های مکتب لیبرال دموکرات و نظام سرمایه داری به گوش می رسد.
مدیریت صحیح مقام  معظم معظم رهبری کشور ما را از خطرات و تهدیدات نجات داد.
 با  اینکه از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دشمن با تمام توان و امکانات خود وارد میدان نبرد علیه ایران اسلامی شده است، برای برداشتن گامهای اساسی در این جبهه فرهنگی باید با ماهیت جنگ نرم آشنا شد و با شناخت فتنه با فتنه گران مقابله کرد.
امام در دو جبهه فرماندهی می کرد یکی جبهه جنگ در تفکر ولایی و لیبرالیسم بود که امام در هر مقطعی از زمان فتنه ها و تحریم ها را به فرصت تبدیل می کرد و به عنوان فرصت برای جهان اسلام معرفی کرد
مردم باید آگاه و مطلع به شرایط روز باشند و راهکار و راهبردهای مقام معظم رهبری را در پیش گیرند، : روشها، تاکتیکها،‌ راهبردها و ترفندهای دشمنان در جبهه فرهنگی باید شناسایی شود.
الگو و مدل برداری از دیگر کشورهایی که مورد تهاجم فرهنگی دشمنان قرار گرفته اند، نتایج مثبتی را در ایران به دنبال نخواهد داشت، چون دشمنان برای تهاجم فرهنگی خود به هر کشوری از الگو و مدل خاصی بهره می گیرند.
 

رهنمود های رهبری در مقابله با جنگ نرم

بصیرت و مقابله با جنگ نرم در آیینه ی رهنمودهای رهبری 

 

"‌نمی‌شود هر فردی را به دلیل یک خطا، منافق نامید و همچنین نمی‌توان، هر فردی را به‌دلیل اختلاف نظر و دیدگاه، ضدولایت فقیه خواند." مطمئناً کسانی که در بازه انتخابات خطایی سهوی و یا غیرعمدی (جزئی و سطحی) مرتکب شده اند را نمی‌توان منافق و یا ضد ولایت فقیه نامید. در این راستا برخی عناصر معدود که از سران و طراحان «جرم بزرگ» محسوب می‌شوند، تنها مجرم‌اند و لزوماً منافق و یا ضد ولایت فقیه نیستند.

ادامه مطلب ...